zondag 3 juni 2018

De vreugde van loslaten...

Afgelopen maand stond in het teken van een onberispelijk leven. Tenminste, laten we zeggen, het doen van een serieuze poging tot het leiden van een goed leven. Daar zijn al veel regels en soms geboden voor bedacht. Ik persoonlijk geef de voorkeur aan de richtlijnen vanuit het Boeddhisme die dienen ter bevordering van het welzijn.


In het boek 'Awakening Joy' heeft de schrijver daar zijn eigen draai aan gegeven. Over het algemeen zijn het hele logische gedragingen, maar toch is altijd goed om je er eens bewust van te zijn. 

Het eerste voorschrift, wat de schrijver aangeeft als 'Eer al het leven' komt voort uit het je onthouden van het doden of kwaad doen van andere levende wezens, is er een waar ik me gemakkelijk aan houd, maar zelfs dit is iets om bij stil te staan. Na een lange periode van vegetarisch eten, eet ik nu wel weer vlees. Daarbij vind ik het dan belangrijk dat het vlees is van beesten die een goed leven hebben gehad, dus hierin eer ik het leven door meer te betalen voor mijn vlees en te kiezen voor de biologische variant.
Het tweede voorschrift, wat hij in het boek omschrijft als 'Deel je tijd en middelen', komt voort uit het voorschrift om niet te nemen wat je niet gegeven is. Hier kun je denken aan niet stelen, maar hoe zit dat met tijd, steel je weleens tijd van een ander, door zo op te gaan in je eigen verhaal? Daar maak ik me bijvoorbeeld zeker wel eens 'schuldig' aan. En ik kan bijvoorbeeld niet erg goed afscheid nemen, waardoor ik tijd blijf 'claimen' om nog een ding te vragen of te vertellen.
Het derde voorschrift 'Ga met respect om met seksuele energie' heb ik wellicht in mijn jongere jaren wat minder in het oog gehad. Nu ik getrouwd ben, is daar geen sprake meer van, maar ook nu is het van belang om met respect om te gaan met mijn lief.
Bij het vierde voorschrift wat de schrijver vertaalt in 'Spreek vriendelijk en voorzichtig', mag ik ook opletten. Ik kan er wel eens iets uit flappen, wat, weliswaar onbedoeld, tegen het zere been kan zijn.
Het vijfde en laatste voorschrift, 'Ontwikkel een heldere geest en gezond lichaam', komt voort uit het afzien van het gebruik van verdovende middelen, zoals alcohol en drugs. Dat gaat me makkelijk af. Tegenwoordig hebben we echter ook nog andere 'verdovende middelen', zoals het internet en social media in het bijzonder. Voor het gebruik daarvan kies ik heel bewust en ik kies ook vooral heel regelmatig om het juist bewust niet te gebruiken.

Tot zover de afgelopen maand. Ik persoonlijk ken niemand die perfect is, dus er is altijd genoeg om aan te blijven werken en daar is dit programma een hele mooie gids bij vind ik.  

De komende maand is het tijd om los te laten.


Dat is voor mij persoonlijk een aardige uitdaging en ik heb voldoende om los te laten, dus ik denk dat ik daar volgende keer wel weer iets over kan vertellen.

1 opmerking:

  1. In alle rust je stuk gelezen. Dank lieve mooie meis. En een goede nacht x Juut

    BeantwoordenVerwijderen