zondag 31 januari 2021

De keuze...

En toen opeens besefte ik dat als alles onzeker is, dat dan alle mogelijkheden open liggen. Dat voelt veel positiever en lichter dan hoe ik het eerder bekeek. Het grappige is, dat ik dat eerder ook al wel wist, ik was het alleen even vergeten. Gelukkig werd ik er weer aan herinnerd!

Als alles onzeker is, liggen alle mogelijkheden open.

Het gesprek met de oncoloog is achter de rug en ze heeft al mijn vragen beantwoord. Hierdoor is het traject er voor mij veel minder angstaanjagend uit gaan zien dan hoe ik het eerder voor me zag. Ik realiseerde me bovendien dat ik zo ontzettend gezegend ben.

We zijn al bijna 9 jaar verder na de eerste diagnose en al die tijd heb ik 'alleen' 2 operaties hoeven te ondergaan, verdere behandeling is niet noodzakelijk geweest. Tot nu toe. Op mijn ommetje de vrijdagochtend na het gesprek met de oncoloog bedacht ik hoeveel lotgenoten er niet te horen krijgen dat er geen behandelmogelijkheden zijn, dat zelfs een operatie niet tot de mogelijkheden behoort. Ik heb het geluk dat er voor mij zelfs 2 operaties mogelijk waren en dat ik nu een keuze heb! Onder andere dat heeft ervoor gezorgd dat ik ben gaan kijken met andere ogen en daarom heb ik besloten om de behandeling te starten.

Alles wordt nu in gang gezet en ik ontvang zo snel mogelijk een planning voor de radiotherapie. Daarna krijg ik 4 weken rust en dan zal chemotherapie volgen. Ik krijg een middel in pilvorm, dus ik kan het thuis innemen. Elke maand neem ik dan 5 dagen lang elke dag een pil en daarna volgen 23 dagen van rust, waarin mijn lijf de kans krijgt zoveel mogelijk te herstellen. Afhankelijk van hoe het aanslaat zal dat 6 tot 12 maanden in beslag nemen. 

Voor mijn gevoel heeft het universum er een hand in gehad mij tot de, voor mij, juiste keuze te leiden, door me zetjes te geven in de richting van dingen die ik heb gezien, beluisterd, mensen die op mijn pad zijn gekomen en alle andere zetjes waar ik me wellicht niet eens van bewust ben. Daar voel ik een enorme dankbaarheid voor. Dus aan alles en iedereen die er een hand in heeft gehad, heel veel dank! 




2 opmerkingen:

  1. Wat ben jij dapper! Heel veel sterkte op de weg die je gaat. Vertrouw je eigen intuitie en gevoel. Dan is er nooit een foute keuze. IngenA

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een zwaar traject waar jij in zit Indira. Ik heb bewondering voor de manier waarop je er mee omgaat, goed je afwegingen maakt en ruimte maakt voor het leven om je te helpen. Ik besef dat je pas echt weet hoe dit voelt als je het zelf meemaakt, maar ik zal proberen me regelmatig te verbinden met jouw 'FP' om zo hopelijk een beetje bij te dragen aan jouw (en mijn) ruimte.
    Veel liefs, Ellen

    BeantwoordenVerwijderen