maandag 1 januari 2018

Gelukkig nieuw jaar!

Dit jaar doop ik tot het jaar van de krimp en de persoonlijke groei. Of ik een gelukkig nieuw jaar heb, heb ik zelf in de hand. Zoals ik gister al deelde, heeft de Dalai Lama al eens gezegd:

'Geluk is geen kant en klaar product, het is een gevolg van je eigen handelen.'

Het klinkt misschien gek, maar de laatste jaren behoren tot de gelukkigste van mijn leven. Dat is voor mij ook meteen het bewijs dat geluk in jezelf zit. Je kunt niets of niemand de schuld geven als je je niet gelukkig voelt. 
Ergens aan het begin van mijn tienerjaren was het geloof ik, dat ik een heel duidelijk besluit heb genomen dat ik me niet meer wilde voelen zoals ik me toen voelde. Zoals ik het me herinner, was ik boos op iedereen en voelde ik me alsof me een enorm onrecht werd aangedaan. Dat had ik kunnen voortzetten om miserabele jaren tegemoet te gaan, maar ik besloot dat ik daar niets mee opschoot en door dat besluit, veranderde ik mijn leven in positieve zin. Ik nam de regie in eigen handen en dat geeft meteen een heel ander gevoel. 

Dat ging echt niet van de een op andere dag, ik heb daar toen ook hard mijn best voor gedaan en de beloning was groot.

Gelukkig ben ik al, maar ik zou graag het vonkje van vreugde wat ik in mij draag, uit laten groeien tot een krachtig brandende waakvlam die altijd blijft branden. Geen hysterische blijdschap, maar gewoon een vreugdevol basisgevoel. Daar ga ik dit jaar mee aan de slag aan de hand van de stappen uit het boek 'Awakening Joy'.
Hierin worden 10 stappen behandeld om meer vreugde in je leven te ervaren. Ik wil me iedere maand van dit jaar concentreren op een stap. De eerste stap is de intentie. Zoals ik hiervoor al beschreef, weet ik uit eigen ervaring hoe krachtig een intentie werkt. Ik heb mijn intentie als volgt omschreven:

"Ik laat vreugde toe in mijn leven, zodat ik geniet van het leven zoals het zich aandient en ik mijn vreugde meer ervaar."

Ik realiseerde me laatst dat ik altijd graag invloed uit heb willen oefenen en hiermee is dat ook mogelijk. Misschien op een ander vlak dan ik me in het verleden voorstelde, maar voor mijn gevoel op een heel belangrijk vlak, namelijk invloed op een mooiere wereld. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten