woensdag 28 december 2011

Medici

Mijn vertrouwen in de reguliere geneeskunde ben ik langzaamaan kwijt geraakt. Door met CVS geconfronteerd te worden waar niets aan te doen is volgens de artsen, maar via de orthomoleculair arts er al snel achter komen dat ik een groot aantal voedselintoleranties heb. Sinds ik me aan een streng dieet houd, gaat het een stuk beter. Ik voel het ook als ik weer iets gegeten heb waar ik niet goed tegen kan.

In het kennismakingsgesprek met mijn orthomoleculair arts vertelt zij dat de paniekaanvallen waar ik last van heb gehad een duidelijke fysieke oorzaak kunnen hebben. Heb altijd gedacht dat het een psychisch probleem was. Een psychotherapeut zei me zelfs dat het niets anders is dan aandacht vragen, maar mijn orthomoleculair arts kan het heel simpel verklaren door een sterke verandering in de suikerspiegel. In de vele keren dat er bloedonderzoek die in opdracht van de huisarts wordt gedaan om te onderzoeken of er fysiek iets aan de hand is, is mijn suikerspiegel altijd goed volgens de uitslag. Bij de orthomoleculair arts wordt echter een verlengde glucose-intolerantietest uitgevoerd en dan ervaar ik al snel dat een plotselinge heftige daling van mijn suikerspiegel enorm veel lijkt op een paniekaanval.  Verder wordt ook een neutrofielentest uitgevoerd. Hieruit blijkt dat ik voor heel gewone voedingsmiddelen een intolerantie heb. Mais is bijvoorbeeld met stip op 1 staat. Als ik dat eet, kan ik niets meer. Dan treedt heel duidelijk de uitgeputte gevoel op dat ik ervaar.

Een ander voorbeeld waardoor ik het vertrouwen ben kwijt geraakt is eerder voorgevallen. In 2009 krijg ik uit het niets last van netelroos. Mijn huisarts geeft me alleen anti-histamine als symptoombestrijding. Dit neemt wel de jeuk weg, maar het gaat er niet van over. Ik ga uiteindelijk naar een ayurvedisch arts in Weesp. Hij doet niet veel, voelt aan je pols en kijkt in je mond, maar met een aantal simpele voedingsvoorschriften is mijn netelroos in korte tijd verdwenen.

Hetzelfde geldt voor een enorme jeuk die ik een tijdlang op mijn hoofd heb. Huisarts (weer een andere want mijn vaste huisarts opent haar eigen praktijk) denkt aan eczeem en schrijft een gemeen goedje voor wat ik er een aantal weken op moet smeren. Zonder resultaat natuurlijk. Pas als ik mijn dieet volg, gaat ook de jeuk over.

Ik weet dat er veel artsen zijn die enorm goed werk verrichten en dat waardeer ik ook zeer, maar mijn ervaringen met de reguliere geneeskunde zijn dus niet altijd heel positief....


Geen opmerkingen:

Een reactie posten